Arduino

De eerste zes weken werken we tijdens de workshops aan verschillende opdrachten. Elke week behandelen we een ander onderwerp ter voorbereiding op de lab weken. In week twee en drie hebben we gewerkt met de hardware kit. Dit was een pakketje vol met snoertjes en andere enge dingen. Al snel werd mij verteld dat ik het programma Arduino moest downloaden. Arduino is een opensource-computerplatform bedoeld om microcontrollers makkelijker te maken. Middels Arduino spreek je objecten aan die vervolgens reageren door verschillende input-signalen. In onderstaand overzicht zijn de verschillende opdrachten terug te zien.

Opdrachten:

In opdracht 3 ben ik aan de slag gegaan met de led-lampjes. Voor deze opdracht was het de bedoeling dat ik twee verschillende lampjes liet branden. Het was hierbij belangrijk dat het groene lampje twee keer zo snel knipperde dan het gele lampje.
Opdracht 3C: Het groene lampje knippert twee keer zo snel als het gele lampje.

In opdracht 4 heb ik gewerkt met de ledlampjes. Het was de opdracht om de lampjes na elkaar te laten dimmen en zodoende de felheid van de lampjes te veranderen. Voor deze opdracht was het bord nagenoeg hetzelfde als deze was in opdracht 3. In de code is te zien dat ik gebruik heb gemaakt van de for-loop. Deze getallen geven aan wanneer het licht gedimd of juist feller moet zijn.
Opdracht 4C: De lampjes worden gedimd.

In opdracht 6 is voor de eerste keer gewerkt met de potentiometer. Een potentiometer is een spanningsdeler die een evenwicht maakt tussen de ingangs- en uitgangsspanning. Door middel van de potentiometer kun je bepalen of je wilt dat de lampjes fel zijn of juist gedimd. Voor deze opdracht is er een nieuw bord gebouwd waarmee vervolgens handmatig de felheid bepaald kan worden.
Opdracht 6C: Het ene lampje gaat langzaam uit zodra het andere lampje langzaam aan gaat.

In opdracht 7 is gewerkt met de lampjes in combinatie met de sensor. Wanneer er minder licht op de sensoren valt verandert de hoeveelheid licht van de lampjes. Bij veel licht op de sensoren branden de lampjes fel, wanneer er weinig licht op de sensoren valt, zijn de lampjes ook minder fel.
Opdracht 7: Zodra de sensoren minder licht krijgen verandert de hoeveelheid licht van de lampjes.

In opdracht 8 is de voltage divider aan bod gekomen.
Opdracht 8: Je meet het verschil tussen de twee sensoren. Als ze allebei licht zijn, zouden ze dezelfde waarde moeten hebben, en als het donker is zouden ze ook dezelfde waarde moeten hebben.

In opdracht 9b is gewerkt met de processing code. Allereerst heb ik het programma Processing gedownload. In Processing kun je verschillende dingen tekenen door middel van code. Voor deze opdracht heb ik ervoor gekozen om een cirkel van formaat te laten veranderen. Voor deze opdracht heb ik geen gebruik gemaakt van de Arduino kit.

In opdracht 10 leer je handmatig de Arduino te starten. In voorgaande opdrachten ging de Arduino aan wanneer deze online activeerde. In deze opdracht start je de Arduino middels de schakelaartjes.
Opdracht 10F: Wanneer je op de schakelijk drukt gaan de led lampjes branden.

In opdracht 11 is de servometer aangesloten. De servometer draait dingen aan of laat deze ronddraaien. Voor deze opdracht heb ik de servometer op een bepaalde manier laten bewegen. In onderstaand filmpje is te zien hoe de servometer draait.
Opdracht 11B: Laat de servometer draaien.

In opdracht 12 is met de servometer gewerkt in combinatie met de schakelaar. Wanneer je op de schakelaar drukt gaat de servometer bewegen. Middels Arduino bepaal je zelf wat de servometer doet. De twee schakelaartjes zorgen ervoor dat wanneer je op de een klikt de servometer naar de ene kant gaat en middels de andere schakelaar naar de andere kant.
Opdracht 12B: De servometer controleren met de schakelaar.

In opdracht 13 heb ik gewerkt met de mini speaker. Voor de opdracht was er een bepaalde code beschikbaar die ervoor zou moeten gaan zorgen dat de melodie werd afgespeeld. Ik heb voor deze opdracht de code veranderd zodat er een andere melodie afgespeeld zou worden.

In onderstaande afbeelding is de gebruikte code te zien. In de eerste regels van de code wordt de eerste pin aangesproken. In deze pin bevindt zich de speaker. De output methode spreekt vervolgens de speaker aan. De void loop geeft aan welke tonen worden afgespeeld. In onderstaande afbeelding is de code te zien.